Success is normally found in a pile of mistakes ~ You can't attain success if you are afraid of failing again
Sweety Blog


Cara Elak mengantuk dalam kelas :D
Selasa, 25 Disember 2012 ? 0 Budak Comel ?

Hello guys..first of all,assalamualaikum ^^ Okay,since sekarang dah tinggal tak berapa hari lagi nak sekolah,I came out with a new idea on how to overcome my main problem which is SLEEPING DURING CLASS SESSION J

Haha..di bawah ada beberapa short list yang perlu dilaksanakan dalam usaha memastikan kita tak tidur semasa guru sedang mengajar..

1. FOKUS ! – ayat macam skema saja kan? Bukan senang nak buat..tapi macam mana pun kita kena cuba  untuk tumpukan sepenuh perhatian semasa guru mengajar.

2. MAKAN GULA-GULA – cara ini diamalkan oleh ramai kawan2 aku sampaikan ada yang bawa sekotak gula2 simpan dalam meja.Cool bukan? Hahah,lagipun tak adalah mengantuk bila mulut kita tengah mengunyah benda makan.

3. CATAT NOTA – pastikan tangan kita sentiasa bergerak semasa sesi pembelajaran dijalankan.Aku selalu buat benda ini kalau mengantuk and Alhamdulillah berkesan ! Dalam pada itu,dapat juga kita follow apa yang tengah diajar di hadapan.

4. BANTUAN RAKAN – kalau kita ini memang sepsis tak boleh tahan mengantuk (macam aku) ,jadi mintalah tolong rakan sebelah yang prihatin untuk bangunkan kita seandainya kita terlelap.Kalau aku,selalunya kena cubit dengan jiran sebelah meja saja,,tapi menyengat kowt! Haha..

5. MINUM AIR – dipercayai dengan minum air kita dapat mengembalikan tenaga sebab dalam air ada oksigen yang dapat menyegarkan kita dari mengantuk.Ahh,,plus,hilang dahaga :D

    


Thanks for reading :)




Older Post . Newer Post